De ce scriu cu î și nu cu â?

Încă se mai leagă de mine unii cititori și chiar ieri am fost interpelat cu ciudatul e 2009, de ce nu scrii și tu cu â ca toata lumea?

Refuz să fiu condus ca o oaie pentru purul interes financiar al cîtorva ticăloși. Insist să fac o schimbare doar dacă argumentele sînt convingătoare, iar în acest caz, voi demonstra că nu sînt. Demonstrația mea stă pe patru picioare, citește-le pe cele care te interesează.

1. Care "toată lumea"?!
Multe publicații cu tiraj național românești scriu cu î. De asemenea, multe edituri publică literatură scrisă cu î. Mulți autori arhicunoscuți scriu cu î. Nu dau nume ca să nu ocazionez comentarii de genul "pai bine bă, tu cu X te compari, care toată lumea știe că e *inserați expletivul preferat*?".

2. Ce treabă are anul?
Orice limbă de pe planeta asta evoluează spre simplificare (uneori pînă la extincția totală). Să complici o limbă înseamnă să dai timpul înapoi, nu înainte. Deci nu eu ar trebui să realizez că e 2009, ci tu ar trebui să realizezi că nu mai e 1890.

3. O mare țeapă națională.
Adoptarea în februarie '93 a grafiei cu â a reprezentat una din miriadele de țepe economice pe care țara asta le-a suportat și încă le mai suportă. Foarte pe scurt (și din nou, fără nume) niște șmecherași s-au gîndit să se îmbogățească de pe urma unui contract cu statul pentru re-editarea tuturor manualelor școlare din România. Deștepți băieți, nu? Vă dați seama că vorbim de o sumă exorbitantă. Chiar și așa, doar 1 lingvist al Academiei Române a fost de acord cu schimbarea. Tot restul academic lingvistic românesc a fost împotrivă, fără excepție. Dar de, nu e prima lege votată fără legătură cu voința poporului...

4. Nu în ultimul rînd, argumentele științifice.
Eu sînt lingvist amator. Totuși, chestiile de mai jos ar trebui să conteze pentru toată lumea.

  • Schimbarea a introdus un criteriu lingvistic aberant, inexistent în restul gramaticii române (adică importanța poziției unui sunet în cadrul unui cuvînt, fie în interior, fie la extremitate).
  • Schimbarea încalcă legea zero a ortografiei românești, conform căreia un sunet e egal fix cu o aceeași singură literă ori același grup de litere (cu anumite excepții notabile și explicabile). Adică, "se citește cum se scrie". Sau WYSIWIG, pentru programatori. Principiul ăsta e susținut de copii deștepți, atît de-ai noștri (Philippide, Densusianu, Ivănescu, Ibrăileanu) cît și de-ai lor (A. Meille, R. Lepsius, Alf Lombard).
  • Etimologic, litera î apare in poziții în care pe vremuri fusese un a doar în 31% din cazuri. În restul de 69%, acolo a fost fie un e, un i, o sau u. Deci adoptarea lui â ca înlocuitor e o tîmpenie și puteau la fel de bine să ni-l impună pe ô ori pe û...
  • Să susții că â dovedește latinitatea limbii noastre e o alta tîmpenie, și asta pentru că din cele 31% din cuvinte în care î chiar provine din a, mai puțin de jumătate au origine latină.
  • î e legat etimologic de i mai dovedesc și substantivele care suportă schimbarea la plural, de pildă cuvînt - cuvinte, tînăr - tineri; de asemenea, în vorbirea populară (care, se știe, rezistă cel mai bine la schimbare) sunetul i se transforma foarte des în î, ceea ce nu se poate spune niciodată despre a: țigan - țîgan, ține - țîne, ziua - zîua. Pentru fanii lui Eminescu, el rimează pe stingă cu plîngă. De altfel o grămadă de poeți clasici români rimează finalul -înd cu -ind, dar niciodată pe -and cu -ând ori cu -înd.


Cred că schimbarea doar de dragul schimbării e o idee proastă, dar să schimbi (strici!) ceva doar ca să se îmbogățească niște ticăloși -- refuz să fiu parte din așa ceva.

11 comentarii:

Doua motive impotriva alegerii tale: Google vede mult mai mult continut cu â si programatic vorbind, suportarea a doua varianta cu diacritical folding e complicata si ca atare probabil ca n-o va face nimeni.

Argumentele tale par la obiect dar pentru mine pragmatismul e mai important - regula noua, proasta sau nu, s-a impus - odata ce dispare generatia noastra care a prins tranzitia de la î la ă m-astept sa scrie toti cu â.

 

Ca inca se mai scrie asa nu este problema mea, inseamna ca sunt multi oameni care pur si simplu nu sunt in stare sa se adapteze la noul standard.

E la fel ca la noul DOOM, mai nou scriem si pronuntam "asaza" in loc de "aseaza". Mie mi se pare un taranism total, bucurestean fiind. Dar totusi asta e limba romana si eu prefer sa o vorbesc si sa o scriu corect.

Iar daca la bacalaureat iti taie jumatate de eseu daca scrii cu î din i, atunci inseamna ca e o problema cu aceasta litera.

Deci din nou, nu inteleg de ce generatiile mai vechi nu pot sa faca aceasta mica schimbare. In fond, voi inca mai vorbiti in milioane de lei in loc de mii de lei noi si inca mai spuneti ca sunteti pe "connex" in loc de "vodafone" ?

Si ziaristii care scriu cu î din i trebuie concediati urgent. In fine, o zi placuta in continuare.

 

@diciu: Pragmatismul ca argument inaintea conștiinței? :) Aș putea să te provoc cu niște contraexemple...

@Piry: s-o luam pe rind.

1. "...oameni care nu sunt in stare sa se adapteze la noul standard." Sîntem în stare, dar nu ni se pare că acel standard e bun. Într-o societate normală, un standard prost e eliminat. În România, dacă ai bani poți obliga populația să vorbească în klingoniană, după care oițe ca tine vor susține că vorbitorii de română sînt niște inadaptabili...

2. "...mi se pare un taranism total..." Da' ce-au țăranii?! Te pomenești că or fi devenit un fel de minoritate cu care e bine să nu fii asociat?

3. "...asta e limba romana" Tocmai ți-am arătat că NU e. E doar ceva ce ți-au băgat unii în cap contînd pe faptul că nu ai discernămînt.

4. "...daca la bacalaureat... problema cu aceasta litera". Vrei să invit niște profesori de română ori lingviști să îți răspundă la asta?

5. "...de ce generatiile mai vechi nu pot sa faca aceasta mica schimbare" Pentru că e irațională și malițioasă.

6. "...in milioane de lei in loc de mii de lei noi" Vrei să spui, în loc de sute de lei. E grea aritmetica, ce să-i faci. Și credeam că moneda oficială a României e leul, nu leul nou, sau ronul.

7. "...'connex' in loc de 'vodafone'" :) Aici ai dat-o în bară. Eu lucram la Connex de 3 ani cînd firma a fost achiziționată de Vodafone, după care-am mai stat un an și ți-am adus televizor pe mobil.

Am impresia că mă confunzi cu vreun moș. Am 31 de ani și jumătate; în 1993 aveam deci 26 de ani.

8. "...ziaristii... trebuie concediati urgent." Deci cui nu joacă după cum i se spune, să i se taie capul, nu? De libertatea presei n-ai auzit?

 

:) n-ar trebui să stau pe net la ora asta, că-mi merg degetele aiurea. Corecție: evident, în '93 aveam 16 ani, nu 26.

 

dar sa se faca dom'le ceva. daca standardu' e prost/vechi sa se corecteze. altfel dupa s si t mai trebuie sa ma gandesc si la a si i.

 

E interesant cum Piry, apărătorul lui Â/sunt nu scrie cu diacritice... Poate că şi astea săracele sînt vechi şi le-a venit rîndul la eliminare printr-o decizie a academiei.

Şi e la fel de interesant cum generaţia "tînără" (din care Piry se consideră că face parte) este adepta totalitarismului iraţional, care a existat înainte de 1989, cînd România era condusă de semi-analfabeţi care făceau legile după cum aveau chef, nu după cum ar fi fost logic şi eficient.

Conform lui Piry, totalitarismul nepricepuţilor este o formă bună de "guvernare" a oricărui domeniu, deci şi decizia nespecialiştilor din academie luată în 1993 este viabilă, deşi marea majoritate a specialiştilor s-a opus atunci şi continuă să o facă.

Cu o generaţie tînără a celor care ca şi Piry acceptă tot felul de decizii iraţionale fără să crîcnească, România nu are şanse să avanseze.

Scrierea cu Î şi Sînt ar putea fi tocmai un semn că toate generaţiile nu mai acceptă decizii iraţionale luate de nişte nepricepuţi.

Discuţii argumentate care susţin scrisul cu Î şi "Sînt" se găsesc la adresele de mai jos:

http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=454379

http://www.mandrivausers.ro/forum/index.php/topic,7973.0.html

http://groups.google.ro/group/diacritice/t/3ccb9fd307381f4c

 

Oameni buni, apreciez ce încercaţi să faceţi, dar în privinţa sistemului educaţional actual nu aveţi dreptate. Am şi eu 30 de ani, aşa că am dat examenele de bacalaureat acum ceva vreme, când profesorii încă nu erau complet cretinizaţi de "mai-marii" de la ministerul de specialitate. Şi totuşi, chiar dacă am fost în primii 3 din clasă la limba engleză, am primit 5,12(!!!) la examen. Mi-a explicat profesoara mea la vreo 3-4 luni mai târziu. S-a întâmplat asta pentru că profesorii care au corectat au avut nişte "şabloane" după care notau lucrările şi dacă nu făceai lucrarea asemănător sau identic cu acele porcării, erai depunctat.

Ştim bine că aceleaşi lucruri pot fi spuse în mai multe feluri, cu mai multe sau mai puţine cuvinte. Şi totuşi, indiferent de cât de creativ/original m-am străduit să fiu, încercând să-mi dovedesc cunoştinţele, nişte profesori de doi bani au contribuit drastic la scădarea mediei mele generale de la cel mai important examen al meu. Dacă ştiam cum notează, scriam cum vroiam ei şi aş fi obţinut o notă mare, nu să mă simt de-a dreptul umilit că am avut colegi care ştiau două boabe dar învăţate "standard" şi au primit note de 8 şi 9, în timp ce eu am înregistrat un ditamai eşec - aproape am picat examenul. Dar în acel an a fost chestia cu ieşitul liceenilor în stradă (în toată ţara) după ce au vrut să ne dea examen din 7 materii în loc de 5 - anunţ venit la vreo 2 luni după ce am început clasa a 12-a - şi pentru simplul fapt că ne-au "taxat" foarte crunt la examene nu am riscat nici eu şi nici alţii să mai facem contestaţii dacă am văzut că ne-am luat BAC-ul din prima.

Ştiţi, uneori trebuie să şi realizezi când te pişi contra vântului. Poate fi plăcută senzaţia pe moment, că-i călduţ, dar pute dup-aia. Dacă un sigur lucru bun a spus Piry, ăla e legat de examinările din sistemul de învăţământ. Tinerii din zilele noastre n-au de ales în ceea ce priveşte scrierea, oricât ar dori să se pişe invers.

Scuzaţi-mi limbajul plastic, dar chit că nu ne place realitatea, uneori trebuie să învăţăm s-o acceptăm aşa cum este şi să mergem mai departe. Dacă vreţi să faceţi ceva în privinţa limbii române, organizaţi-vă cu adevărat şi deveniţi o forţă, nu vă mai luaţi de tinerii care folosesc expresii de genul "lei şi lei noi", că nu sunteţi atât de încuiaţi încât să nu ştiţi ce-a vrut să spună. Altfel zis, dacă vreţi să schimbaţi ceva, opriţi lupta cu cei mici, pentru că ei aşa au crescut. Pentru ei vechile valori nu reprezintă nimic şi în ochii lor vom fi doar o gaşcă de inadaptaţi. Ăsta este scopul vostru sau să rezolvaţi ceva? Canalizaţi-vă altfel efortul.

Vă înţeleg durerea vizavi de limba noastră, că şi eu o văd maltratată la fel ca voi, dar haideţi să depăşim stadiul văicărelii pe la colţuri şi să dăm dovadă că putem mai mult, pentru că altfel pierdem vremea plângând şi nici nu vom fi înţeleşi de ceilalţi. Nu vă mai cramponaţi că cineva face o revistă cu diacritice "de rit nou", că în timp ce voi muriţi de gât cu vechile diacritice tinerii fac un rahat mare pe limba noastră. Haideţi să-i ajutăm întâi să rămână pe făgaşul care trebuie, ca dup-aia să avem cu cine lucra. Altfel nu vă aşteptaţi să rezolvaţi nimic.

 

Uite că la mine încă nu pute. Iar argumentul tău din seria "noi n-avem drumuri și tu te legi de diacritice" n-are niciun sens pentru mine.

Ceea ce fac eu nu e deloc "văicăreală pe la colțuri". Nu m-am plîns de nimic, doar mi-am explicat o poziție.

Și nici nu îmi "pierd vremea plîngînd", ci am o poziție cît se poate de activă și argumentată. Ceea ce pentru tine e pierdere de vreme e discutabil; cum zice francezul Goethe, "one man's floor is another one's ceiling".

Dar e o țară liberă și ești liber să alegi partea pentru care vrei să argumentezi.

Și că tot veni vorba -- tu, că tot mi te văicărești pe blog, cu ce ajuți mai mult lumea/tinerimea/societatea acceptînd grafia nouă? Ce faci tu cu â ca să avem o generație nouă mai de calitate? În afară de faptul că te piși în direcția în care se întîmplă să dea ăștia ordin să bată vîntul săptămîna asta?

 

Ca lider de comunitate le impun să fie mai atenţia la scriere, iar în două luni diferite de pe parcursul existenţei comunităţii noastre am introdus ceva de nemaiauzit pe la noi - penalizări pentru scrierea foarte neîngrijită.

Uite ce mi-a trăznit capul vizavi de marea lipsă de respect a tinerilor faţă de propria limbă:

http://www.phpfusion.ro/news.php?readmore=66
http://www.phpfusion.ro/news.php?readmore=102

E oarecum ciudat, dar am făcut-o şi o seamă de membri au apreciat faptul că depunem un efort să ridicăm nivelul celorlalţi. Rezultatul a fost între acceptabil şi bunicel. Oamenii au înţeles mesajul şi cât de cât a crescut calitatea mesajelor din comunitate. Na dă mâna să facem mai mulţi asta sau vom invoca libertatea totală pe internet? Mi-ar plăcea să văd la mai mulţi acest curaj.

Iar la plânsul pe la colţuri nu m-am referit la tine, ci la noi, la modul general. N-am făcut niciun fel de aluzie de genul "n-avem drumuri", ci am evidenţiat foarte realist faptul că tinerii încă nu sunt pregătiţi să discute serios despre subiectul pe care l-ai deschis aici, pentru că nici măcar ortografia recomandată în prezent n-o folosesc aşa cum trebuie pentru că n-au acordat destulă atenţie acestui lucru.

Singurul lucru pentru care te critic este acela că nu susţii campania "Vorbim româneşte" din motive de preferinţe diferite în privinţa diacriticelor. Ştiu că nu se pupă cu principiile tale, dar chiar dacă avem 100% dreptate în privinţa idioţeniei deciziei de adoptare a "noilor" reguli â/î, tot nu putem avea succes fără să atingem o masă critică de oameni bine educaţi. Nu-i nimic rău în a fi idealist, dar ca să reuşim să lăsăm ceva în urmă trebuie să stăm relativ ancoraţi şi în realitate şi să ne adaptăm. Istoria e plină de exemple de eşecuri de pe urma neadaptării şi cred că trebuie să învăţăm din asta. Crezi că greşesc?

 

Draga Nicolae Crefelean imi aduci aminte de examenul de Written Proficiency, pe care l-am picat cu brio de doua ori. Pana am luat examenul, m-a disperat subiectul:coherence si cohision. Poate ar trebui sa te dispere si pe tine mai ales ca desfasori o activitate in calitate de lider de comunitate, presupun si in campania "Vorbim romaneste".

 

peuh, acesta e cel mai tampit articol pe care l-am citit eu vreodata, pe marginea acestui subiect, si nu doar.
lingvistii amatori sa taca, mai bine.

pentru mine disputa intre î si â e una depasita.
atatea kestii serioase pe glob, si voi va lalaiti cu un subiect de kk.